27th: LEMON DAN SI ARNAB GEMOK

Assalamualaikum

Entri kali ni saya buat untuk memenuhi permintaan beberapa orang kawan and kenalan saya yang ada bertanya kenapa kulit muka saya nampak elok and better nowadays, apa produk yang saya guna, or even ada yang tanya, apa "rahsia" muka nampak "glowing".

Rasa serba salah bila dengar orang cakap macam tu. Rasa nak gelak guling-guling pun ada sebab perkataan "rahsia" and "glowing" tu macam exaggerations yang sangat exaggerating (haa, nampak tak betapa terasa melampaunya kata-kata mereka semua??). O__O

Seriously, my complexion is not that perfect. Ada je kadang-kadang naik tiga, empat bijik jerawat sekaligus, buat mogok ramai-ramai atas muka saya ni. Tapi kebelakangan ni memang ada macam kurang sket laa. Jadi, saya rasa mungkin ni ada kena-mengena dengan sifat ramah-mesra saya dengan sejenis buah sitrus bernama lemon.



Sumber: www.stylecraze.com

Actually, awal-awal dulu (even sekarang ni pun), saya bukan secara intentionally beli lemon untuk tujuan penjagaan kulit muka. Tujuan utama saya beli lemon sebenarnya untuk perah dalam teamix Herbalife (boleh klik sini untuk baca pasal perkenalan saya dengan produk Herbalife --> 16th: Si Arnab Gemok Macam Dah Terlebih Gemok ). Lepas tu, kadang-kadang saya perah jugak lemon dalam air kosong yang saya minum supaya rasa lebih sedap. Lagipun, based on my reading, lemon can boost metabolism rate which I really need at the moment, and mungkin jugak for the rest of my life (ini orang kuat makan faham laa kenapa. Ekekekek~).


Idea untuk jadikan lemon ni multi functional datang bila saya baca ingredients krim-krim muka yang saya ada (yeah, saya suka baca ingredients krim, lotion, shampoo, conditioner, etc, ketika masa senggang). It seems like mostly semua ada guna pati lemon. Tujuan? Tak lain tak bukan yang di"highlight"kan ialah untuk pemutihan kulit.

So saya pun looked up kat internet. Nak make sure apa sebenarnya kebaikan lemon untuk kulit kita.
Type punya type, klik punya klik. Baam!! BANYAK hokays kebaikannya!!! No, seriously, memang banyak gila! Bukan sekadar untuk bagi metabolism rate kita sky-rocketed, tapi jugak baik amat-amat untuk kulit kita tanpa kita sedar (well, at least, saya tak sedar sampailah saya buat kajian serba sedikit tu. Most people might have already know, but tahu jelah saya ni, ada je discovery baru each day. Ehehh).

Antara yang saya discovered tentang kebolehan lemon are:


1) Membantu merawat jerawat and kurangkan black dan jugak white heads (due to its anti fungal and anti bacterial property, sebab dia acidic kan)


2) Memudarkan kesan jerawat and meratakan tona muka yang uneven


3) Reduce simptom kulit muka berminyak *two thumbs up*


Therefore, mulai hari yang saya tahu kebaikan lemon yang sangatlah banyak tu, saya decided untuk make full use of it. Bukan sekadar perah dalam air, then hampasnya (yang kadang-kadang still ada juice, sebab time perah tu bukannya 100% dapat squeeze semua air dia keluar) dibuang macam tu je.


Dah lebih kurang dua ke tiga bulan jugaklah saya amalkan, after perah lemon untuk letak dalam teamix Herbalife or air kosong, saya akan guna buah yang sama tu untuk jadikan skrub kat muka saya. Senang je. Macam ni cara-caranya:


1) Biasanya saya guna separuh lemon sahaja untuk campur dengan 1 ke 2 liter air (teamix Herbalife/air kosong biasa). Perah, seperah-perahnya kat dalam bekas air.




2) Lepas perah, korengs akan dapat lemon yang sudah separuh keronyok (sesuaikah perkataan ini??) dan hampir kering juice nya. Ada nampak pulps dia terkeluar-keluar macam ni.




3) Then, sapu lemon tu kat serata muka korengs. Macam mana nak sapu?? Well, tenyeh je ikut suka chuolz. Tapi avoid eye area sebab bahagian tu kulit kita nipis and lemon kan berasid so yeah. Lagi satu, hati-hati jangan sampai juice lemon termasuk dalam mata. Haa, betul. PEDIH! Dan jugak, kalau ada luka (seperti contoh, jerawat yang baru pecah), jangan sapu directly kat situ. Again, PEDIH!

Biasanya, saya akan biarkan lebih kurang 2 ke 3 minit. Lepas tu baru saya basuh. Basuh dengan air paip biasa je. Tak perlu disabun.

4) Hasilnya, muka nampak immediately glowing. Tak tahulah magik apa yang lemon ada tapi memang tulah apa yang saya nampak setiap kali lepas buat skrub lemon kat muka. Oh ye, saya jugak sapu lemon tu kat siku and belakang tangan untuk bagi tona kulit lebih sekata. Ewahh~macam ayat iklan.


See, senang je kan. Takde makan kos mahal-mahal pun untuk penjagaan kulit ni sebenarnya. Sebab mostly kita boleh manipulate bahan-bahan masakan atau makanan yang masih raw, yang ada kat dapur kita tu semua untuk dijadikan as our beauty regime products. Homemade semuanya.


Kalau nak tahu cara lebih detailed and sophisticated (berbanding dengan cara simple-mimple saya kat atas ni tadi), korengs boleh click on the link below:

Use A Lemon To Lighten Your Skin

Cool heh??

Just sharing what I know. Kalau korengs ada tips penjagaan kulit yang lain, feel free to share kat comment section below. TQVM saya ucapkan awal-awal!! Much lovesss :*

Salam menggemoks. Toodles~


Assalamualaikum and Have a nice day chuolz!!!



Comments

  1. Entri yang sangat menarik , saya akan mencobanya jika ada jerawat di wajah
    terimakasih ya :)

    http://bit.ly/18GfhZ9

    ReplyDelete
  2. selalu perah lemon pastu buang.

    pasni nak tenyeh muka gak..hihi

    ReplyDelete
  3. first time thu.. tp jnis kulit sy ni nipis..agak2 akn rasa gtal2 x.. before ni pernh buat guna tomato, rasa macam merenyam jap muka tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau jenis kulit sensitif, be extra careful sebab lemon is very acidic.
      Try guna yang organic sebab kadang-kadang jadi gatal-gatal tu sebab terkena chemical yang ada pada kulit buah tu.
      Tapi kalau nak lebih detailed, better you go see a dermatician, babe. =)

      Delete
  4. menarik tips ni..boleh try..huhuhu :P

    ReplyDelete
  5. tried.n xsedar pn de la beberapa small open wound kt muka ni.pedih ya amats!tp glow in an instant lah!!!daebak~

    ReplyDelete
  6. waahhh..bguss nih! leh try! tang jerawat no problem tapi tang minyak tuu yg sesuai..huhu :)

    ReplyDelete
  7. letak lemon pada jerawat memang selaluya pedih ye? you macam tu ke selalu? takda apa effect teruk kan. hehe

    ReplyDelete
  8. letak lemon pada jerawat memang selaluya pedih ye? you macam tu ke selalu? takda apa effect teruk kan. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. It's pedih sebab lemon ada antibacterial property. Plus, it's acidic. Takde efek apa2 pun kecuali muka bertambah glowing sebab lemon ada brightening effect. =)

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

42nd: CORET KURSUS KADET PTD (4)

28th: SI ARNAB GEMOK WENT PTD INTERVIEW

43rd: CORET KURSUS KADET PTD (5/GRAND FINALE)